26 feb 2018

Dit is mijn Bijbel!

Ongeveer drieëndertig jaar geleden heb ik deze Bijbel ergens in mijn ouderlijk huis gevonden. Hij stond gewoon in een kast en volgens mij is het een oude schoolbijbel. Ik las niet in de Bijbel. Ik had er een afkeer van. Soms las ik een tijdje in een Bijbels dagboekje om mijn geweten te sussen.

NIET MEER ZONDER

Dat veranderde na het overlijden van mijn opa, toen God de hoofdrol in mijn leven ging spelen. De Bijbel werd mijn levensboek. Ik begon erin te lezen. Al gauw kon ik niet meer zonder. Ook vandaag de dag ontdek ik er nieuwe dingen in. Levenslessen, die me de ene keer ontroeren, een andere keer enthousiast maken, maar me ook wel eens op mijn nummer zetten of een prachtig vergezicht geven op een hoopvolle toekomst met Hem.

Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid, opdat de mens die God toebehoort, volmaakt zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust. (2 Tim. 3)


HERONTDEKKEN

Ik blader door mijn Bijbel en herontdek de teksten die ik ooit onderstreept heb. Het zijn er veel. En er horen situaties bij, die ik me langzaam weer herinner. God is goed! En zo trouw! Mensen laten je vallen maar Hij niet. Als je op Hem vertrouwt kom je nooit beschaamd uit. Wat Hij belooft, doet Hij ook. Hij blijft bij je, zelfs als je weg door een donker dal loopt.

Hoe meer je de Bijbel leest, en hoe meer je erover mediteert, hoe meer je erover versteld zult staan. (C.H. Spurgeon)

EEN RAAM

Mijn Bijbel fungeert de laatste tijd voor mij als een raam waardoor ik iets van de glorie van mijn God mag zien. En dan verlang ik alleen maar naar méér van Hem:

Zend Uw licht en Uw waarheid;
laten die mij leiden,
mij brengen tot Uw heilige berg
en tot Uw woningen,
zodat ik kan gaan naar Gods altaar,
naar God, mijn blijdschap, mijn vreugde;
en ik U met de harp kan loven,
o God, mijn God!

Lees ook: 

10 opmerkingen:

  1. I was given my Dad's Bible after his death. I love to see his notes and dates of answered prayer and people he was praying for.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O that is great! I hope you are writing also a blog about it!

      Verwijderen
  2. Was your Grandfather a believer? How did his death influence your faith?

    I have an bible my parents gave me for Christmas when I was in college. I think my mom was surprised that was what I wanted. I also have one I got when I was ten. I hold them dear.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. He was a believer, Sandi. But is life didn't influences my faith. I did not know him so well and he suffered from Parkinson's disease. So it was hard to talk with him in the last years of his life. His deathbed was the turning point of my life. Before that, I was a sort of lost daughter, often pondering about reincarnation etc. During his death I saw that there was a living God. The holy One. My grandfather knew Him and trusted Him. I saw that I was the most unhappy girl. Suddenly I discovered that I had sinned against the God who loved my grandfather. I had sinned by totally ignoring this God and His Word.

      Verwijderen
  3. Mooi stukje Ariella. Onze Bijbel is van grootouders afkomstig, opa was ouderling en er zitten nog kleine briefjes in voor als hij moest lezen, ook andere dierbare papiertjes. Hij valt bijna uit elkaar, maar kun (mag) je zomaar je Bijbel wegdoen? Dat vind ik vreselijk, zolang we er goed uit kunnen lezen, blijft het ons middelpunt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die Bijbel zou ik echt koesteren Loes. Met Bijbels waarin ik persoonlijk niet gelezen heb, heb ik geen probleem om die weg te doen. Naar de kringloop bijvoorbeeld. Misschien heeft een ander daar plezier van.

      Verwijderen
  4. I am like you, Aritha...I often go back through my Bible and see verses that I have circled or underlined...some places where I have written a name by the verse which means I will pray that verse for the person I've named...and I remember how God brought us through something or how He supplied a need for us. Yes, indeed, God is good!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes, it is good to go back to your Bible sometimes! I love to do that. God bless you Dianna!

      Verwijderen
  5. Erg mooi om te lezen wat Zijn Woord jou allemaal geeft! Een aantal jaren geleden alweer heb ik bewust een nieuwe Bijbel gekocht omdat ik nog altijd mijn 'tiener'Bijbel had liggen; Het Boek, maar daarin niet meer graag las. Ik heb nu een herziene statenvertaling, vind ik heel prettig lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb ook de HSV (studiebijbel). Sinds ik die lees begrijp ik zoveel meer!

      Verwijderen