1 mei 2018

Om wie U bent...

Uit mijn dagboek:

Ik kocht aan het begint van het jaar een studieboek over Hizkia's leven. Niet om meer kennis op te verzamelen maar om het toe te passen in mijn persoonlijke geloofsleven.

EERBIED

Weet je hoe ontroerend en mooi Hizkia's gebed is? Wat me in de eerste instantie opviel was zijn eerbied:

... en Hizkia bad voor het aangezicht van de HEERE en zei: HEERE, God van Israël, Die tussen de cherubs troont, U bent het, U alleen bent de God van alle koninkrijken van de aarde, Ú hebt de hemel en de aarde gemaakt. Neig, HEERE, Uw oor en luister; open, HEERE, Uw ogen en zie. Hoor de woorden van Sanherib, die hij gestuurd heeft om de levende God te honen. (2 Koningen 19:15-16)

Ik leer hiervan dat de grondtoon van mijn gebed eerbied moet zijn. En dat ik mijn bidden mag vermengen met  de lofprijzing op Gods majesteit en goedheid.

  • Hizkia kende Zijn God. En dat is de reden at hij bwust de trouw en de grootheid van de HEERE prijzen in moeilijke omstandigheden.



IK HEB U LIEF

God loven in kinderlijk vertrouwen? Hoe dan? In het boek lees ik een mooi voorbeeld en ik schreef het over in mijn dagboek:

Een kind komt binnen, moe van het spelen op straat. Het slaat zijn armen om moeder en zegt: "Ik vind jou lief!" Die moeder zegt misschien: "Wat wil je nu weer van me hebben?" Dan kan het zijn dat zo'n kind zegt: "Niets. Ik kom niet om iets te vragen. Ik vind jou gewoon lief!"

OM WIE U BENT

God loven is zeggen: ik heb U lief om Wie U bent. Ik houd van Hem, omdat Hij mij eerst liefgehad heeft. En omdat Hij mij getrokken heeft uit die vreselijke leegheid en duisternis tot Hemzelf.

Hij is onuitsprekelijk waardevol voor mij. En zeg nou zelf: tot Wie zullen we anders heengaan dan tot U? Hij heeft de woorden van eeuwig leven.

6 opmerkingen:

  1. Hezekiah's prayer is still relevant today!

    God bless you, Aritha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. A beautiful illustration. We love God because He first loved us! I love the lessons we learn from Hezekiah.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yes, we love God because he loves us so much.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi en zo waar, alleen omdat Hij ons eerst lief had kunnen we Hem lief hebben.

    Ik word nieuwsgierig naar welk boek het is dat je leest over Hizkia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kernteksten over Hizkia van dr. A. Noordergraaf.

      Verwijderen
    2. Wat een eer, respect en tegelijk een liefde klinkt door het gebed van Hizkia. Dank je wel dat je dit deelt. Het inspireert mij. Ik mag altijd bij Hem binnen lopen om mijn liefde te laten spreken.

      Verwijderen