28 jul 2018

HET BORSTHARNAS | Compleet bewapend (4)

Vandaag is het een bloedhete zomerdag. En wat ben ik blij dat ik geen ècht harnas hoef te dragen. Dat het maar een metafoor is, in Efeze 6.  
Neem daarom de hele wapenrusting van God aan, opdat u weerstand kunt bieden op de dag van het kwaad, en na alles gedaan te hebben, stand kunt houden.Houd dan stand, uw middel omgord met de waarheid, en bekleed met het borstharnas van de gerechtigheid.

JESAJA 59

MacLaren schrijft dat de Paulus in deze context Jesaja 59 in gedachten heeft. De profeet ziet God voor zich als een HELD die zich aan het bewapenen is om de onderdrukte gelovigen te verlossen.
Omdat Hij zag dat er niemand was,
ontzette Hij Zich, want er was geen voorbidder.
Daarom bracht Zijn arm Hem heil,
en Zijn gerechtigheid, die ondersteunde Hem.
Want Hij trok de gerechtigheid aan als een harnas
en zette de helm van het heil op Zijn hoofd.
Het gewaad van de wraak trok Hij aan als kleding
en Hij hulde zich in de na-ijver als mantel

CHRISTUS' GERECHTIGHEID

Paulus schrikt er niet voor terug om dezelfde metafoor toe te passen op de volgelingen van Jezus Christus. Hij spoort hen aan dat zij dat borstharnas bewust gebruiken. Hoe ze er ook al weer aan kwamen? Ze kregen het op het moment dat ze voor het eerst naar Jezus toe vluchtten en Hem aannamen als hun Redder. 
Als  je het onoverwinnelijke borstharnas van Christus toegerekende gerechtigheid mag ontvangen... dan is je geweten en het leven met God onwrikbaar beschermd. 


BIJPASSENDE TEKST: 

Jeremia 23:6 En in Zijn dagen zal Juda verlost worden en Israël onbezorgd wonen. Dit zal Zijn Naam zijn waarmee men Hem noemen zal: DE HEERE ONZE GERECHTIGHEID.

👉 Als Paulus Jesaja 59 ten sprake brengt, gebruikt hij niet het Romeinse borstharnas als vergelijkingsmateriaal. Denk meer aan het schubachtige pansier of maliënkolder dat David aan moest trekken van Saul, om tegen Goliath te vechten.

SCHUILEN 

Voordat ik tot Christus kwam was heiligheid iets onmogelijks. Toen ik naar Hem toe vluchtte kreeg ik Zijn gerechtigheid. Hij nam al mijn zonden weg. Ik schuil weg achter Jezus'gerechtigheid. Verbonden met Hem... mag ik ook echt voor Hem leven en vruchten dragen voor Hem! (Psalm 1) 

Satan is kundig in het ontmoedigen en verdrietig maken van mensen.* Maar één ding is zeker. Hij zal Gods kinderen nooit overwinnen. Want op Jezus gerechtigheid loopt de hij zich stuk.


* Bron: J.I. Packer Kracht in zwakheid.

1 opmerking:

  1. Dank U, Heer! U bent mijn gerechtigheid. In U - en U alleen - ben ik veilig!!

    BeantwoordenVerwijderen