8 okt 2018

5 CITATEN UIT KRINGLOOPVONDST


Op mijn Instagram (juli):

Ik ben dol op de kringloop. Pas kocht ik er dit boekje voor anderhalve euro. Het is een juweeltje 😌✨

MOOI BOEK

Inmiddels heb ik het uitgelezen en het was even leerzaam als mooi. Ik zou er zo weer in willen beginnen! Ik heb het boek gekocht in de veronderstelling dat het door een vrouw geschreven was. Na wat speurwerk ontdekte ik echter dat J. H. Sillevis Smit de naam is van een voormalige hoofdvlootpredikant.

Titel: ONZE VADER DIE IN DE HEMELEN WOONT



5 CITATEN UIT BOEKJE (plus mijn gedachten schuingedrukt)

1. Vandaag heb ik in Indonesië op de top van een berg de zonsopgang mogen meemaken. Dat was een wonder spel van licht en schoonheid. Heel die duistere, vormloze wereld kreeg een tint en kleur en vorm en diepte. En werd als gewekt tot nieuw leven. Zo gaat de Vadernaam over ons leven op als een zon die alle schaduw verdrijft, die alle donkerheid bant, die alle vrees verslindt. Wie werkelijk gelooft dat God zijn Vader is, staat meteen in het licht, in kracht, in blijdschap.

👉 Toen ik dit las dacht ik terug aan het moment dat de Zon over mijn leven opging. Ik schreef er HIER over. Wie Vader zegt, zegt: Liefde – zorg – opvoeding – kastijding – zeggenschap

2. God is uniek. Wanneer op de aanspraak “Onze Vader” de woorden volgen: Die in de hemelen zijt, dan geloof ik dat het deze uitwerking op ons moet hebben: ik trek U niet omlaag, maar ik laat U waar U bent. Ik zal U niet onttronen. Ik aanvaard U zoals U bent. Ik hef tot U die in de hemel zit, mijn ogen op en bid.

👉 Amen, lieve Heere. Zo bid ik. Leer ons om groot van U te denken. Alles van U te verwachten en ons helemaal aan U toe te vertrouwen.

3. Als God Koning is, dan is Hij koning over mijn lichaam en ziel, over mijn huis en mijn geld, over mijn denken en verlangens, over mijn willen en werken, over mijn plichten en over mijn vermaak. Wil ik dat malle kroontje, dat me zoveel kostte en dat zo zwaar woog, inderdaad afleggen? Wil ik dat malle troontje, dat zo hoog leek en dat in werkelijkheid zo laag is, de rug toekeren? Is het tirannetje, dat miserabele alleenheersertje werkelijk in me gestorven? Erken ik in plaats daarvan de heerlijkheid van Jezus’ koningschap en verlang ik naar Zijn rijk alleen?

👉 Hier denk ik diep over na. Ik schaam me diep voor dat miserabele alleenheersertje. Het steekt af en toe de kop op. Vader, regeer me zo door Uw Geest en Woord, dat ik mezelf hoe langer hoe meer aan Uw wil en woord overgeef. Ja, Vader, Uw Koninkrijk kome.

4. Jezus zegt: Ga gerust met je boterham tot je hemelse Vader. Vraag God maar om schoenen en om kleren. Vraag Hem maar om huis en meubilair. Kom maar naar Hem met je werk en vakantie. Vertel Hem maar je behoefte aan liefde en je verlagen naar een huwelijk, je hunkeren naar een kind. Wijs Hem maar op je pijn en benauwdheid. Geef ons heden ons dagelijks brood. Met deze bede leidt Jezus God ons huis binnen, onze woonkamer, brengt Hij God op ons kantoor, in de fabriek, op het land waar we werken. We hebben geen zondagsgeloof. Onze God is Heer van alle dag.

👉 Er is maar één levenszekerheid, die nooit teleurstelt, en deze levenszekerheid rust in de God en Vader, die weet dat ik al deze dingen nodig heb. Bewaar me voor armoede, leer me te leven in dankbaarheid en maak dat ik wil delen van wat ik heb.

5. In het gebed: “vergeef ons onze schulden” zegt Jezus als het ware tegen ons: Wees maar niet bang voor wat je misdeed. Staak dat wanhopige verstoppertje spelen met jezelf. Wees niet bang voor de waarheid. Je hoeft je zonden niet te verstoppen en te verdringen. Probeer ook niet zelf voor je kwaad te boeten. Kwel jezelf niet langer. Er zijn bij God geen voorwaarden. Je hebt maar één ding te doen: vraag Hem vergeving. Leg het in de hand van je hemelse Vader. Dan zul je antwoord ontvangen. Was mij, o Vader, in Jezus naam, zo zal ik rein zijn. En dan gebeurt dat ook.

👉 Wil ik werkelijk klein worden voor God, in ootmoed en berouw mijn schuld belijden? Wil ik in kinderlijk vertrouwen mijn zonden in de handen van mijn hemelse Vader leggen? Wil ik klein worden voor Hem, die ik zo vaak op Zijn hart hebt getrapt? Wil ik zeggen: Vader vergeef mij?
 Ja, ja, ja… dat wil ik!


Dit waren mijn 5 citaten met mijn persoonlijke gedachten erover. Ik vind dit boek echt een juweeltje! 😌✨ Jammergenoeg is het niet meer te koop. Het zou opnieuw uitgegeven moeten worden!

  • HIER deelde ik ook een citaat uit het boekje!

22 opmerkingen:

  1. Als je iets nodig hebt komt het op je weg, zoals dit boekje voor jou bij de kringloop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ECHT zo. Want iets uit het boekje paste precies bij het thema waar ik over aan het lezen was in een ander boek (Gods jaloezie).

      Verwijderen
  2. Dat boekje lag daar speciaal voor jou en het zijn prachtige citaten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk het! Op Marktplaats heb ik geboden op een ander boekje van dezelfde auteur. Dus wie weet, Loes...

      Verwijderen
  3. Wat een prachtige citaten! Ze raken je echt in de kern van je zijn als kind van God de Vader. Wat een zegen als je zo'n boekje tegen komt. Koesteren als een schat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Het helpt me ook om het hier op te schrijven, die citaten. Dan koester is ze nog meer.

      Verwijderen
  4. Mooi zeg! Ik vind deze post heel sterk; de foto's met citaten en je eigen gedachten daarbij. Mooi en bemoedigend.
    Ik heb onlangs ook tweedehands een boekje gekocht waar ik bijna per keer maar 2 blz lees, omdat ik dan alweer zo veel heb om over na te denken.
    Bijzonder en heerlijk vind ik zulke vondsten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou ben ik natuurlijk heel benieuwd naar jouw boekje. En dank je wel voor je complimenten. Een opsteker voor mij.

      Verwijderen
  5. Wat een geweldige teksten. Ik snap dat je je aangesproken voelt. Ik ook :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. He is the Father caring for me in my need as a child; He is the Father as introducing me to His presence as one of His sons.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hello Aritha. I am a Pastor from Mumbai, India. I am glad to stop by your profile on the blogger and the blog post. I am also blessed and feel privileged and honoured to get connected with you as well as know you and you being enthusiastic about God and what you discover during your Bible study and desiring to share it through your blog posts. I am truly blessed even by your blog post on five quotations. I would love to have a booklet if you have of these five quotes. I love getting connected with the people of God around the globe to be encouraged, strengthened and praying for one another. I have been in the Pastoral ministry for last 39yrs in this great city of Mumbai a city with a great contrast where richest of rich and the poorest of poor with the love of Christ to bring healing to bring healing to the brokenhearted. We also encourage young and the adults from the west to come to Mumbai to work with us during their vacation time. We would love to have young kids who are in their late teens and above to come to Mumbai to work with us during their vacation time. I am sure they will have a life changing experience. I am sure they will have a life changing experience. Looking forward to hear from you very soon. God's richest blessings on you, your family and friends. My email id is: dhwankhede(at)gmail(dot)com and my name is Diwakar Wankhede.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. I love it when I find a Gem of a book! I love #3...3. If God is King, He is king over my body and soul, my house and my money on my mind and desires, my will and work, my duty and my pleasure.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige citaten Aritha! en lijkt me idd een heel mooi boekje!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nummer 3 is geweldig, sinds een tijdje loop ik ook met deze gedachte! Volgens mij een geweldig boekje.. Gods zegen zuster 🌸

    BeantwoordenVerwijderen