3 okt 2018

Dat doet U toch het liefst?

Uit mijn dagboek

Scheuren. Littekens. Herinneringen die pijn doen. Ik kruip ermee naar God toe en fluister:
De HEERE is mijn Herder
Hij verkwikt mijn ziel.
He restores (Psalm 23:3)
HEER, dat is toch zo?
Dat doet U toch het liefst?


Matthew Henry: 
Hij verkwikt mijn ziel. Hij herstelt mij als ik ziek ben en hij geeft me nieuwe moed als ik zwak ben of op het punt van bezwijken sta. Hij zegt: Ik ben de HEERE, uw Heelmeester.

Barnes Notes on the Bible:
Hij zorgt ervoor dat mijn leven terugkeert. Hij maakt me levend of zorgt ervoor dat ik leef. Het woord ziel betekent hier leven in vers 3. Het verwijst naar de geest die uitgeput, moe, en verdrietig was. En de betekenis is dat God nieuwe kracht geeft, aanmoedigt en vult het met nieuwe vreugde.

---

2018

Nu is het jaren later. En mijn Herder is nog steeds bezig met Zijn liefste werk. Hij verkwikt mijn ziel. Niet alleen die van mij maar ook die van anderen. Ken jij mijn Herder? He restores! 

Hij giet water op de droge hellingen van mijn leven.
Mijn leven vol scheuren en littekens komt opnieuw tot bloei.


6 HERDER TEKSTEN

  1. Jes. 40:11 Als een herder zal Hij Zijn kudde weiden: Hij zal de lammetjes in Zijn arm en bijeenbrengen en in Zijn schoot dragen; de zogenden zal Hij zachtjes leiden. 
  2. Jer. 23:4 Ik zal over hen herders doen opstaan die hen weiden zullen. Zij zullen niet meer bevreesd zijn, ontsteld zijn of gemist worden, spreekt de HEERE.
  3. Ezech. 34:23 Ik zal over hen één Herder doen opstaan en Die zal ze weiden: Mijn Knecht David. Híj zal ze weiden en Híj zal een Herder voor ze zijn. 
  4. Joh. 10:11 Ik ben de goede Herder en Ik ken de Mijnen en word door de Mijnen gekend,
    zoals de Vader Mij kent en Ik de Vader ken; en Ik geef Mijn leven voor de schapen. Ik heb nog andere schapen, die niet van deze schaapskooi zijn; ook die moet Ik binnenbrengen, en zij zullen Mijn stem horen en het zal worden één kudde en één Herder.
  5. 1 Petr. 2:25 Want u was als dwalende schapen; maar u bent nu bekeerd tot de Herder en Opziener van uw zielen. 
  6. Openb. 7:17 Want het Lam, Dat in het midden van de troon is, zal hen weiden en zal hen geleiden naar de levende waterbronnen. En God zal alle tranen van hun ogen afwissen.

Volg de (Goede) Herder! 🐑 

25 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor deze bemoedigende blog, prachtig ook die Bijbelteksten, vooral die laatste: God zal alle tranen van hun ogen wissen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die vind ik voor jou ook erg mooi eigenlijk! En ook voor mezelf.

      Verwijderen
  2. Amen! Looft de HEERE want Hij is goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aritha; These words are special to me this night. A friend has an ongoing circumstance in her life. Last week, a new issue came to light. She was upset on Sunday. I prayed about it since then. I told her tonight that I shared it with one other person at our prayer group. The issue is getting resolved. Also a side circumstance got dealt with by the authorities. These words are so true, God is our shepherd and He will lead us to where we can receive rest. Thank you for your faithfulness to God and His word.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. He tenderly cares for His sheep. Amen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes. That reminds me to the song: Softly and tenderly Jesus is calling. Do you know it?

      Verwijderen
  5. Prachtig geschreven Aritha!! Heel mooi, dank je wel!! God is met ons bezig, Hij heelt en troost!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Elya, we kunnen ons echt in Zijn handen overgeven. Voor mij een wonder. Nooit meer alleen.

      Verwijderen
  6. Ja, amen ik ken de Herder. Hij leidde mij op rechte sporen. Mij ontbreekt niets want Hij heeft alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dear Aritha these are wonderful scriptures. Our Lord is truly a wonderful shepherd. Isn't God's word the best!! Hugs. P.S. I have tried to reply through email to you but for some reason my replys are rejected. Just want you to know I appreciate your visits.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Aritha, thank you from the bottom of my heart for these beautiful scriptures!
    May God bless your heart ever and forever!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kaya, welcome on my blog! Thank you so much for visiting me!

      Verwijderen
  9. Ontroerend en mooi, dat is van toepassing op de psalm: de Heer is mijn Herder...ontroerend omdat Hij mijn Herder wil zijn, en mooi omdat Hij mij rust geeft.
    Mooi dat je al die teksten hebt opgezocht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik vond het zo mooi, om al die teksten bij elkaar te zien. Toen ging het nog meer leven!

      Verwijderen
  10. Reacties
    1. Sandi, I read this about "restore". The word for “He restores” in Hebrew is יְשֹׁובֵב (yĕšôbēb), and it is what is called a Polel verb form, which, like the Piel, emphasizes intensive action. In addition, this Polel verb is also in the imperfect tense, indicating an ongoing, continuous action. Our Lord, HE RESTORES US CONTINUALLY

      Verwijderen
  11. I have a book with another translation, "Jehovah is shepherding me; I do not want ..." I like that - He is actually shepherding me now!
    (The translator is G V Wigram (1805-1879)).

    Try https://dcbverse.blogspot.com/2011/10/shepherd.html

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De vierde tekst spreekt mij het meeste aan.

    BeantwoordenVerwijderen