12 okt 2018

BID EN LEES | BIJBELLEESTIP (5)

Ergens las ik: dompel je voor langere tijd onder in één enkel Bijbelboek. Daardoor ontdek je nuances die je anders nooit op zou merken. Goed advies. Mijn Bijbelleestip van vandaag lijkt erop maar is net een tikkeltjes anders.

BIJBELLEESTIP: BID EN LEES (het nog een keer)
Begrijp je een Bijbeltekst niet, lees het vers dan nog een keer door. En nog een keer (in de context). Wissel gebed af met het lezen van het gedeelte dat je niet snapt. God zal helderheid geven op Zijn tijd!

WAT ZAL IK BIDDEN?

Leg de onbegrepen tekst (letterlijk) voor Zijn aangezicht en smeek Hem of Hij jou de Geest van wijsheid en van openbaring wil geven.

9 BIJBELTEKSTEN OVER GEBED

Zegent God deze manier? Uit ervaring weet ik van wel. Belangrijker: God moedigt je aan om het zo te doen. Ik deel 9 teksten uit de Bijbel over gebed, die je kunt toepassen op biddend Bijbellezen, als je een gedeelte (of tekst) niet begrijpt.
  
  1. Matt. 21:22 En alles wat u in het gebed vraagt, in geloof, zult u ontvangen. 
  2. Mark. 11:24 Daarom zeg Ik u: alles wat u biddend begeert, geloof dat u het ontvangen zult, en het zal u ten deel vallen 
  3. Luk. 11:9 En Ik zeg u: Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden 
  4. Joh. 14:13 En wat u ook zult vragen in Mijn Naam, dat zal Ik doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt zal worden 
  5. Joh. 16:24 Tot nu toe hebt u niets gebeden in Mijn Naam; bid, en u zult ontvangen, opdat uw blijdschap volkomen zal worden 
  6. Jak. 1:5 En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden 
  7. Jak. 1:6 Maar laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt. 
  8. 1 Joh. 3:22 en wat wij ook maar bidden, ontvangen wij van Hem, omdat wij Zijn geboden in acht nemen en doen wat Hem welgevallig is. 
  9. 1 Joh. 5:14 En dit is de vrijmoedigheid die wij hebben in het toegaan tot God, dat Hij ons verhoort, telkens als wij iets bidden naar Zijn wil.


👉 Wat raakte jou deze week tijdens het lezen in de Bijbel? Heb je iets niets geleerd? Of kwam je ergens niet uit?

24 opmerkingen:

  1. Mooi om zo biddend de Bijbel te lezen. Ik doe zelf op moment de Bijbelstudie/gemeentecursus luisterend bidden van New Wine, ook erg waardevol.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ken ik weer niet. Heb je er over geschreven op je blog?

      Verwijderen
  2. Wat mooi en waar. Ik ben op het moment in Jeremia bezig. Heb al zoveel mogen ontdekken. Het boek is echt voor me gaan leven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben benieuwd wat Jeremia jou te zeggen heeft, Mariska :-)

      Verwijderen
  3. I'm reading through the Gospels, Matthew, Mark, Luke and John. I like to do them often and get 'the heart' of what Jesus was like and what He was teaching. There is always something new that stands out to me. I also see many areas where I need to grow. God's Word is ever new.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I like to read the gospels too! Reading the Gospel of John now.

      Verwijderen
  4. Mooi om zo te Bijbel te lezen Aritha, ik ga dat zeker onthouden. Dankjewel ook voor de teksten over bidden, ik heb ze bewaard :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je bewaard hebt. En dank je wel voor jouw mooie blog!

      Verwijderen
  5. God's Word is my lifeline...it gives me the strength I need when I am weak, and the courage I need when I am afraid. It blesses my life with words of peace and comfort and beauty...and I stand in awe of Him Who created me and all of everything that there is...Who has revealed Himself to us through His Word in the Bible, as well as in His creation. Without His Word we would not know His name, but we would still have no excuse for not knowing Him.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn blog weer. Ik word erg bemoedigd door de psalmen momenteel. Voor een vriendin heb ik een stuk van psalm 116 ingesproken en per App verzonden. Ze was er erg blij mee en stuurde het door aan haar man, die worstelt met depressie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie teksten Aritha, het valt me op dat ze allemaal van de apostelen komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Praise the Lord for His Word! Once we are saved, the Holy Spirit within us will teach us the meaning of God's Word if we are faithful to study it and to ask Him for wisdom. Thank you for the beautiful post and verses. God bless,
    Laurie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laurie, thank you for coming over to my Dutch blog. Glad to see your comment.Yes, the Holy Spirit within us will teach us the meaning of God's Word, if we are faithful to studie. So thankful for it. It is so true that His presence in our life is essential to our total understanding, appreciation, and implementation of Scripture (1 Corinthians 2:6-16).

      Verwijderen
  9. Beautiful post and scriptures!
    I also love the photos you chose of the young girls with reading the Bible, almost can see their inquisitive and curious newness when reading. Reminds may we too be new each time and with a great faith and childlike heart and believe when we come to seek Him in His word. God bless you!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Shayndel! Being a child was one of the biggest metaphors that Jesus used isn't it? Children have something to teach us about following Jesus.

      Verwijderen
  10. A beautiful secret you have exposed - - to read the words again. Love this post.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. The story of Jesus walking on the water. Again I understood to look at JESUS, not at the wind and waves. I like to read a whole book. Just finished Isaiah. I learn something new each time.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you so much Karen, for sharing about it. Love the story of Jesus walking on the water. And also Peter's prayer: "Depart from me, for I am a sinful man, O Lord.” Luke 5:8.

      Sharing: https://www.spurgeongems.org/vols58-60/chs3407.pdf

      Verwijderen