11 mrt 2021

5 citaten: Leven vanuit Rust

Bij mijn zus op de eettafel lag een stapeltje boeken. Ik ben dol op boeken en las de titels. "Leven vanuit rust" sprak me aan. Ik kreeg de titel niet meer uit mijn hoofd. Hoe zou het zijn om te leven vanuit rust?

Rust komt niet achteraan, als we uitgeput en tot niets meer in staat zijn. Ze is het begin van alles!


Ik bestelde het boek en bewaarde het voor mijn 'weekje weg'.  

Deze week lees ik erin. Het is een boek dat je oppakt van de tafel en weer even neerlegt om er over na te denken. 5 stukjes raakten me in het bijzonder. 

5 citaten uit "Leven vanuit rust" 


1. Rusten betekent loslaten

‘Laat het los’ is een veelgebruikte strategie. Ik heb ontdekt dat die echt als een rode draad door ons leven loopt. Daarmee opent zich het duizelingwekkende perspectief in de liefde. Je wint elkaar wanneer de ander je loslaat. Steeds opnieuw. Liefhebben is vallen. Rusten betekent jezelf toestaan de controle even te verliezen en het leven naar je toe te laten komen.

Dit is een stukje waar ik wat langer over nadacht. Ik vind het moeilijk om dingen los te laten. Soms ook letterlijk, als ik in bed lig:  ik kan niet stoppen met vasthouden en lig maar te piekeren. Liefhebben is vallen. Vertrouwen. Laat los.

2. Ik laat los

Ik laat mijn blik gaan over de muur tussen de ramen. Daar hangt het crucifix dat ik vele jaren geleden kocht. In het licht van een straatlantaarn beneden aan de weg komen de contouren van zijn lichaam tevoorschijn, Zijn handen gespijkerd op de dwarsbalk. Ik kijk naar Zijn handen en strek mijn handen af en toe op dezelfde manier, ik laat de krampachtige greep los waarmee de zorgen, de angst en al het andere heb vastgehouden. De woorden van een oud lied lijken in mijn binnenste op te wellen, ze verenigen zich met mijn belijdenis en worden mijn gebed: “Rots, U die voor mij gebroken bent, laat mij schuilen in U”

Blij met dit stukje over Tomas Sjödins slapeloze uren. Ik herken dit zo. "Laat mij schuilen in U"

3. Zuchten als oprecht gebed

De joodse gedachte dat rust een geloofsbelijdenis is, helpt me en ik zeg tegen mezelf dat ik hulpeloos ben, maar niet in de steek gelaten, dat ik machteloos ben, maar niet vergeten. Elke zin zeg ik met een diepe zucht. Zuchten is misschien wel ons meest oprechte gebed. In het zuchten van mijn gebeden zit alles wat ik wil zeggen, mijn levensverhaal. "Ú hebt mijn omzwervingen geteld; doe mijn tranen in uw kruik. Staan ze niet in Uw register?"

Zuchten is soms ook mijn meest oprechte gebed. Als ik het niet meer weet en mezelf - vertrouwend - aan Hem overgeef zeg ik: Heere! al mijn begeerte ligt voor U open; en mijn zuchten is voor U niet verborgen. Psalm 38:10.

4. Over zuster Else-Marie

En toen, in die diepe krachteloosheid, gebeurde er iets. Ze begon te schrijven. Ze had eerder al geschreven, maar niet op deze manier - dit was anders. Zelf zegt ze erover: “Het schrijven dat toen tot leven kwam, voelde veel vruchtbaarder dan de vele dingen die ik vroeger heb gedaan. Op het moment waarop alles je in de steek laat en een mens instort, kan God zoveel werkelijker worden.”

Dit stukje gaf me moed. Om te lezen over iemand, die ook in een latere periode van haar leven opnieuw ging schrijven.


5. Na welterusten komt goedemorgen

Het leven eindigt niet wanneer wij het licht uitdoen en 'welterusten' zeggen. Na het slapen worden we wakker voor de nieuwe dag. Na welterusten komt goedemorgen. Als iemand overlijdt zeggen we vaak dat hij is 'ingeslapen'. Maar het christelijk geloof gaat nog een stap verder en dat past binnen het sabbatsritueel. De sabbat gaat van de avond over in de morgen, zodat je al rustend besef krijgt van het ochtendgloren van de dag die komt. Sterven betekent niet dat het licht wordt vernietigd. Het betekent het licht uitdoen omdat de morgen aanbreekt. 

Overmorgen is het 2 jaar geleden dat mijn vader stierf. We waren niet bij hem. Daar moet je mee leren leven. Of waren wij er toch? Tomas schrijft in zijn boek: "Misschien is de uiteindelijke overwinning van de liefde op ons verlies dat onze liefde groter is dan deze wereld, dat onze omhelzing over de bergen heen reikt. (Tomas en zijn vrouw verloren 2 kinderen aan dezelfde ziekte). 

----

9 opmerkingen:

  1. leven vanuit rust en niet als laatste moment na inspanning. Mooie citaten zeg. En ja, Bijbels gezien begint de dag 's avonds!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hele mooie citaten. Het lijkt mij een mooi boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aritha I just needed to read this post this morning. It looks like the perfect book for me to study on. Hope you have a delightful weekend. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. "And this man shall be peace" , Micah 5: 5.
    We need to test in Him!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In Jesus we have peace Aritha, and He is the true light in this darkened world.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Peace be with you dear Aritha!!
    THat is beautiful about the `sigh`, thank you.
    The LORD bless you and keep you and shine His face upon you and give you peace.
    Much love!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beautiful words and post. Knowing the love of Jesus is such a sweet help for me, and recalling the 75 or so times in the Bible he tells us to not worry and to trust him. The book you read sounds lovely.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Enter that rest... I am trying to do that.

    BeantwoordenVerwijderen