27 mrt 2023

C.H. Spurgeon's inspirerende citaten over psychisch lijden

Sommige boeken zijn goud waard. Mijn man kreeg tijdens zijn burn-out het boekje "Bij U schuil ik".  Het bevat een kleine selectie uit de preken van C.H. Spurgeon over lijden. Mijn man las kleine stukjes per dag en deelde soms een citaat. Wat heb ik daar mooie herinneringen aan.

C.H. Spurgeon's inspirerende inzichten
Dit boekje is goud waard omdat Spurgeon zo open is over zijn eigen strijd met depressie en andere moeilijkheden. Hij geeft inzichten en advies aan anderen die er mee worstelen. 


Vandaag deel ik 10 citaten van Spurgeon over lijden uit dit boek.

10 citaten van Spurgeon over psychisch en lichamelijk lijden
  1. De neerslachtigheid komt ieder keer over me als de Heere een grote zegen voor mijn bediening voorbereidt; de wolk is zwart voordat hij breekt voordat zijn rijke zegen zichtbaar wordt. Neerslachtigheid is nu een profeet in ruwe kleren voor mij geworden, een Johannes de Doper, die de komst van rijkere zegen van mijn Heere aankondigt.
  2. Tegen depressiviteit zonder reden kan weinig gedaan worden. De zoete tonen van Davids harp kunnen die evenmin verdrijven.
  3. "Niemand weet hoe ik eraan toe ben", roept iemand. Maar Jezus weet het. Hij kent die duistere plek in jou.
  4. Er zijn zeeën van lijden, die de lijder alleen zal moeten bevaren. Speur de horizon af en je zult niet anders zien dan golf na golf. Nu is het uur van geloof in die grote Heere, die zelfs de eenzame zeeën in de holte van zijn hand houdt. Hij kent je arme lichaam en Hij staat toe dat het zwak is, Hij staat toe dat je hart beeft, omdat Hij Zich wil verheerlijken in Zijn tederheid naar jou toe, waarin Hij je sterk zal maken. Jehova Rophi is Zijn naam: de Heere die heelt.
  5. Maak dit tot je stelregel: of ik blij of neerslachtig ben, of ik nu zing of zucht; de belofte is waar en de Belover in getrouw … het verbond staat vast en Zijn eeuwigdurende liefde blijft.
  6. Sommige verslagen mensen zijn zo ziek dat ze een afkeer hebben van eten en dalen af tot aan de poorten van de dood. Ben jij dat, wanhoop dan niet, want Jezus kan de meest samengebogen mens weer oprichten
  7. Mijn depressie is als een lange, donkere nacht, maar net zoals de ochtend de nacht verdrijft, weet ik dat er een nieuw licht zal komen.
  8. Net zoals de natuur soms onvoorspelbaar en veranderlijk is, zo is mijn depressie soms onvoorspelbaar en veranderlijk, maar ik weet dat ik steun kan vinden in God en Zijn liefde.
  9. Ik heb vaak gewenst dat degenen die zo snel met hun advies klaarstaan, zelf enigszins geleden hadden want dan waren ze misschien zo verstandig geweest om hun mond te houden. Wat voor zin heeft het om tegen iemand die zichzelf niet kan oprichten te zeggen dat ze meer rechtop moeten lopen en dat ze niet zoveel naar de grond moet kijken?
  10. Weet je dat de beste beproeving van een christen de nacht is? Als de nachtegaal overdag zou zingen wanneer iedere gans snateren kan, zou hij geen betere zanger geacht worden dan het winterkoninkje. Als een christen alleen maar bij daglicht standvastig blijft, als iedere lafaard moedig is, wat zou hij dan zijn? Zijn moed zou geen schoonheid hebben, zijn dapperheid geen heerlijkheid. Maar omdat hij in de nacht kan zingen, zingen als Hij de wanhoop nabij is, dan blijkt zijn oprechtheid. De sterren zijn overdag niet zichtbaar. Ze worden zichtbaar als de zon is ondergegaan. 


Mijn favoriete bemoediging
Ik sluit af met een mijn favoriete bemoediging:

Zeg niet, kind van God, dat de zon uitgeblust is, omdat ze achter de wolken schuilgaat. Ach nee, achter de wolken schijnt de zon, gereed om het weer zomer voor jou te laten worden. Want als ze tevoorschijn komt heeft ze de wolken geschikt gemaakt om hun aprilbuien te laten vallen die de meibloemen laten ontluiken. En boven alles, als God Zijn aangezicht verbergt, zeg dan niet dat hij je vergeten is. Hij vertoeft* slechts om ervoor te zorgen dat je Hem nog meer liefheeft; en als Hij komt, zult u blij zijn in de Heere en U verheugen met een heel grote vreugde.**  

* houdt zich in, verblijven, pauzeren? 

** 'Blijdschap' beschrijft een innerlijke ervaring van gelukkig zijn, terwijl 'vreugde' meer de uiterlijke expressie van deze innerlijke blijdschap tot uitdrukking brengt. Bron: Blijdschap, juichen, vreugde

Alleen tweedehands beschikbaar - maar je mag het lenen
Het boek "Bij u schuil ik" van C.H. Spurgeon jammergenoeg alleen nog tweedehands te koop. Maar als je dichtbij woont, mag je dit boek voor een tijdje lenen.

10 opmerkingen:

  1. Wat een mooie post Aritha, ik schrijf wat citaten over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik leuk om te horen. Heb je een speciaal citaten boekje?

      Verwijderen
  2. Prachtig! Ik heb het boekje volgens mij ook, ik zoek het op!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi al die citaten, maar 10 springt er voor mij uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vandaag vind ik die ook het mooist. Het wisselt bij mij nogal.

      Verwijderen
  4. Observation of persons depressed has shown me its awfulness, and how wonderful to know that the Lord, can sympathise as Great High Priest for this too.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you so much for sharing your observation and thoughts on depression. It's such a difficult and painful experience, and it means a lot to hear your perspective. I agree that it's truly comforting to know that the Lord can empathize with us as our Great High Priest, even in our darkest moments. Thanks again for your kindness!

      Verwijderen
  5. Depression is such a deep subject but our Dear Father will come to us in those dark moments, nights when the demons do their best to beat us down. Love all these Aritha. Thank you for sharing these quotes. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Debbie, your words truly touched my heart, thank you so much for sharing your thoughts on depression and reminding us of the comfort and love our Dear Father provides in those dark moments. It's so important to know that we are not alone in our struggles and that we can always turn to Him for strength and guidance.

    BeantwoordenVerwijderen