3 apr 2023

Bijbellezen in tijd van kerkconflict

Als je geconfronteerd wordt met een kerkconflict*, ziet het leven er opeens heel anders anders uit. Ik weet uit eigen ervaring dat je er moedeloos van kunt worden (zie link hieronder). Dat je denkt: ik stop voorlopig met dat kerkgedoe. 

Ik was daar. Weet je wat mij hielp? 
Bijbel lezen 📖



Pak je Bijbel!
Opstaan uit de misère en je Bijbel pakken is een goede eerste stap. Dus als je je boos en verward voelt: pak je Bijbel opnieuw. Kies een leesplan dat bij je past en neem de tijd om te lezen, te bidden en na te denken over wat je leest. 

Mijn Bijbelleesplan (voor een week)
Vandaag deel ik mijn persoonlijke Bijbel leesplan, dat mij hielp om elke dag dicht bij God te blijven. Ik hoop je er wat aan hebt.

Je kunt deze Bijbelteksten gebruiken tijdens het bidden en reflecteren op wat voor probleem dan ook. Lees de Bijbelteksten hardop voor aan de Heer en vraag vooral om de leiding van de Heilige Geest die in je woont.

Dag 1: VERANDER JE GEDACHTEN 🤔💭💡

Filippenzen 4:8-9: "Tenslotte, broeders en zusters, schenk aandacht aan alles wat waar is, alles wat edel is, alles wat rechtvaardig is, alles wat zuiver is, alles wat lieflijk is, alles wat eervol is, kortom, aan alles wat deugdzaam is en lof verdient. Doe alles wat ik u heb geleerd en overgedragen, wat ik u heb verteld en laten zien. Doe het, en de God van de vrede zal met u zijn." Hoe kunnen we ons denken veranderen volgens Filippenzen 4:8-9? 👉 Combineer met Efeziërs 4:22-23

Dag 2: VERNIEUW JE DENKEN 🧠🔄💭

Romeinen 12:2: "Wees niet gelijkvormig aan deze wereld, maar verander door vernieuwing van inzicht uw houding, opdat u kunt onderscheiden wat de wil van God is, wat goed en welgevallig en volmaakt is." Wat betekent het om ons denken te vernieuwen volgens Romeinen 12:2 👉 Combineer met Kolossenzen 3:9-10

Dag 3: BLIJF IN GODS LIEFDE ❤️🙏💕

Johannes 15:9-13: "Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad. Blijf in mijn liefde: je blijft in mijn liefde als je je aan mijn geboden houdt, zoals ik me ook aan de geboden van mijn Vader gehouden heb en in zijn liefde blijf. Dit zeg ik tegen jullie om je mijn vreugde te geven, dan zal je vreugde volkomen zijn. Mijn gebod is dat jullie elkaar liefhebben zoals ik jullie heb liefgehad. Er is geen grotere liefde dan je leven te geven voor je vrienden." Hoe kunnen we in Gods liefde blijven volgens Johannes 15:9-13? 👉 Combineer met 1 Johannes 4:16

Dag 4: DIEN ANDEREN 🤝🙏🏼❤️

Marcus 10:45: "Ook de Mensenzoon is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als losgeld voor velen." Wat is de betekenis van dienen volgens Marcus 10:45? 👉 Combineer met Johannes 13:14-15

Dag 5: VERTROUW OP GOD 🙌🏼🙏💪

Spreuken 3:5-6: "Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht. Denk aan hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg." Hoe belangrijk is het om op God te vertrouwen volgens Spreuken 3:5-6? 👉 Combineer met Psalm 37:5

Dag 6: GOD VOORZIET 🍞🍷🙏

Filippenzen 4:19: "Mijn God zal uit de overvloed van zijn majesteit elk tekort van u aanvullen, door Christus Jezus." Wat betekent het dat God voorziet volgens Filippenzen 4:19? 👉 Combineer met Matteüs 6:33

Dag 7: BEMOEDIGING IN BEPROEVING 💪🙏😇

2 Korintiërs 1:3-4: "Gezegend is de God en Vader van onze Heer Jezus Christus, de Vader vol ontferming en de God van alle vertroosting, die ons troost in al onze ellende, zodat wij met de troost die wijzelf van God ontvangen, anderen in al hun ellende kunnen troosten." Hoe kunnen we anderen troosten zoals God ons troost volgens 2 Korintiërs 1:3-4? 👉 Combineer met Psalm 23:4

*kerkconflict (en elke andere misère)
---

Houd vol, God is betrouwbaar
God is veel betrouwbaarder dan wie dan ook. Ik ervoer dat toen ik me afkeerde van de problemen en met mijn pijn en verwarring naar God ging, ik Zijn vrede ontving (zelfs midden in de moeilijkste tijden). Houd vol dus 🙏📖

Jezus: "Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven." (Mattheüs 11:28)

8 opmerkingen:

  1. Aritha such wise counsel from God's word. Having been through Church conflicts in the past wished I would have been wiser by reading these positive scriptures. As we mature and become more sensitive to the Holy Spirit's prompting we make much better choices. Praise God for His patience, mercy and grace as we all grow in hard times. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It's amazing how God's word can guide and comfort us even in the midst of difficult situations, such as church conflicts. Your honesty and vulnerability are truly inspiring, and I appreciate your willingness to share your personal experience. I couldn't agree more that as we mature and become more sensitive to the Holy Spirit's prompting, we can make much better choices. And even when we stumble, God's mercy, and grace are always there to pick us up and help us grow through the hard times. Thanks again for your beautiful message, it really spoke to my heart. Sending you big hugs and lots of love!

      Verwijderen
  2. Dankjewel Aritha! Het is voor mij echt een aansporing. Momenteel veel last van kerkpijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mariska, het doet me goed om te horen dat mijn blog je heeft aangemoedigd. Het kan soms erg zwaar zijn als we ons niet begrepen voelen of als de kerk niet lijkt te zijn wat we denken dat het zou moeten zijn. Maar God begrijpt ons, zelfs als anderen ons niet begrijpen. Ik bid dat Hij je rust en vrede blijft geven. Wat dat doet Hij al volgens mij. xxx Aritha

      Verwijderen
  3. Wat mooi dat je dit schrijft. Toen wij in een conflict zaten, in de kerk, hielp het mij ook om met de Bijbel bezig te zijn. Ik begon toen met de Bijbelcursus van het Evangelisch College.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heleen, bedankt voor het delen van je ervaring! Het is zo waardevol om te zien hoe God ons door Zijn Woord kan leiden, vooral wanneer we in moeilijke situaties verkeren. Gaaf dat je de Bijbelcursus hebt gevolgd - hoe was dat voor je? Ik heb zelf ook overwogen om er een te doen, dus ben benieuwd naar jouw ervaring!



      Verwijderen
  4. Mooi, Aritha!
    De beste plek in elke omstandigheid en de beste plek voor iedere dag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rita, blij met je reactie. Bedankt! En zoals een bekend citaat zegt: "The Bible is not just another book, but a love letter from God to His children." Het is inderdaad de beste plek om dagelijks naar terug te keren, ongeacht wat voor omstandigheden we doormaken. :)

      Verwijderen