11 apr 2023

Praktisch weekplan voor gebed tijdens kerkconflict


Op zaterdag 1 mei 2004 scheurden vele hervormde gemeenten in ons land, als gevolg van het feit dat de Nederlandse Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Evangelisch-Lutherse Kerk zich verenigden. 

Onze gemeente bleef achter met heel weinig. Geen geld, geen ruimte om samen te komen, bijna geen kerkenraad meer. Het grootste deel van de mensen vertrok en begon een nieuwe kerk. Hoe ga je om met emoties?

Misschien maak jij ook zoiets mee en weet je geen weg met je emoties. Daarom deel ik vandaag een praktisch weekplan als hulpmiddel bij het gebed dat voor meer rust in je hoofd kan zorgen. Ik hoop dat het helpt.

Weekplan om met kerkpijn om te gaan
  1. Maak (of koop) vierkante gekleurde briefjes
  2. Schrijf op het eerste briefje je veroordelende gedachten over bepaalde personen. Schrijf zoals je praat. Gooi het eruit. Het hoeft niet netjes. Heb je een extra briefje nodig, geen probleem. Kies één kleur.
  3. Schrijf op het tweede briefje de veroordelende opvattingen die je van anderen hoorde over bepaalde mensen - waar je in ging geloven. Meerdere briefje zijn prima maar kies een andere kleur dan de eerste briefjes. 
  4. Schrijf op het derde briefje je emoties over de hele situatie. Bijvoorbeeld: ik ben zo bang. Of ik ben boos. Of ik voel me alleen gelaten. Schrijf op wat in je naar boven komt
  5. Trek je terug uit partijvorming. Focus je 3 tot 7 dagen op God, bid, luister goede christelijk muziek en lees in je Bijbel (weekplan Bijbellezen). Zoek contact met mensen die fijngevoelig zijn in hun omgang met anderen.
  6. Gebruik bovenstaande briefjes gedurende 3 tot 7 dagen in je gebed.
  7. Lees de briefjes hardop voor aan de Heer.
  8. Bepaal zelf hoe, wanneer, in welke volgorde. Je kunt dit meerdere keren per dag doen als je daar tijd voor hebt. Je kunt ook briefjes toevoegen.

Voorbeeldgebed bij blaadje nummer 1:

Liefdevolle Vader, ik kom tot u in Jezus naam. Ik lees nu mijn veroordelende gedachten voor die ik over mijn broeder, mijn zuster heb (... en dan lees je ze hardop voor). Vervolg je gebed met; “Ik vraag U: open mijn hart voor de waarheid. Geef me wijsheid. Is het waar wat ik denk? Zo ja, geef me dan medelijdende liefde met die persoon. Zijn mijn gedachten niet waar: verander dan alstublieft mijn denken. Ik kan het niet zelf maar hier ben ik: ik leg alles voor U neer. Ik houd niets voor U verborgen. In Jezus naam, amen.

Over je emoties: je emoties kunnen natuurlijk per dag veranderen. Het is geen probleem om nieuwe briefjes per dag te maken over hoe je je voelt. Spreek deze briefjes echt hardop uit voor de Heer in je gebed. Huil, zucht, roep. Hij hoort ook al voel het misschien niet zo.

🙏📖 Vertrouw op Hem!

4 opmerkingen:

  1. Wauw! Dit is een blog voor mij. Dankjewel. Ik word geestelijk enorm aangevallen de laatste tijd. DankUwel
    Lieve hemelse Vader dat U door Aritha heenwerkt en dat ik daardoor leer hoe om te gaan met mensen en emoties. In Jezus Naam. Amen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ik zeg hier ook weer wauw op, want ik denk zomaar dat je Aritha zo steunt en helpt met deze reaktie van je💗

      Verwijderen
  2. Wat een mooie manier om hier mee om te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat helpt hè? Ik herken dat wel. Anders blijft het maar in mijn hoofd hangen. Met jouw manier, kunnen we er een afgebakende tijd op een goede manier mee bezig zijn. Het bij de HEERE neerleggen. Alle gebrokenheid. Alle pijn door het breken van banden en kwetsende woorden... 'Leer ons de rechte kennis van Uw wil, opdat we op die manier zullen wandelen die U waardig is...' Ik/wij zullen er doorheen moeten hè? Hoe moeilijk het ook is. Maar met Hem gaat het lukken!

    BeantwoordenVerwijderen