24 mrt 2023

Jona en de heidenen

Door: ONE FOR ISRAEL (MESSIANIC JEWS IN ISRAEL)



Markus 4:41 En zij vreesden met grote vrees en zeiden tegen elkaar: Wie is Deze toch, dat zelfs de wind en de zee Hem gehoorzaam zijn?

Het verhaal van Jezus die de storm kalmeert heeft veel overeenkomsten met het eerste hoofdstuk van Jona: In beide passages is er:
  • een vertrek per boot (Jona 1:3; Markus 4:36); 
  • een hevige storm (Jona 1:4; Markus 4:37); 
  • een boot die dreigt te zinken (Jona 1:4; Markus 4:37); 
  • een slapende hoofdpersoon (Jona 1:5; Markus 4:38); (4) 
  • doodsbange zeelieden (Jona 1:5; Markus 4:37); 
  • zeelieden zijn bang dat ze zullen omkomen (Jona 1:6, 14; zie ook 3:9; Markus 4:38)
  • een wonderbaarlijke bedaren van de storm (Jona 1:15; Markus 4:39);
  • zeelieden die met "grote angst" reageren op het wonder (Jona 1:16; Markus 4:41)

Ik geloof dat Markus twee punten wil maken met deze opzettelijke vergelijking. Ten eerste, omdat Jezus degene is die de storm kalmeert in het parallelle verhaal, moet Jezus God zijn! Ten tweede, door de vraag te stellen: "Wie is toch deze?", lieten de Joodse discipelen zien dat ze totaal anders waren dan de niet-joodse zeelieden met Jona op de boot, die onmiddellijk beseften wie de storm tot bedaren had gebracht en Hem begonnen te aanbidden! 

Toen werden de mannen zeer bevreesd voor de HEERE; zij brachten de HEERE een slachtoffer en legden geloften af. (Jona 1:16). 

Het evangelie van Markus bevestigt een waarheid die ik bij ontelbare gelegenheden heb zien uitkomen, en die me jaren geleden uitdaagde om de waarheid van het evangelie te overwegen: God gebruikt heidense volgelingen van Jezus om Joodse mensen tot jaloezie op te wekken door hun levende kennis en levendig geloof in de HERE, de God van Israël!

Ik zeg dan: Zijn zij soms gestruikeld met de bedoeling dat zij vallen zouden? Volstrekt niet! Door hun val echter is de zaligheid tot de heidenen gekomen om hen tot jaloersheid te verwekken. Als dan hun val voor de wereld rijkdom betekent en hun verlies rijkdom voor de heidenen, hoeveel te meer hun volheid! (Romeinen 11:11).

Origineel: Jonah and the gentiles
Vertaald door: Aritha Vermeulen

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------

ONE FOR ISRAEL (MESSIANIC JEWS IN ISRAEL)
Wij zijn een Israëlische bediening die is samengesteld uit Joodse en Arabische volgelingen van Yeshua (Jezus) die samen Israël tot zegen willen zijn door het evangelie online te delen, en de nieuwe generatie wedergeboren gelovigen les geeft op ons enige Hebreeuws sprekende Bible College in Israël. Ook helpen wij overlevenden van de holocaust door humanitaire hulp te verlenen.

3 opmerkingen:

  1. What a wonderful comparison of both stories in the O.T and the New. I had never considered the similarities. Thank you for sharing this Aritha. God bless you!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Praise the LORD. So blessed by your sharing the posts of One for Israel. And by your heart of understanding for the Gentiles role in bringing the Jewish people back to Israel and their/our Jewish Messiah!!! Its exciting as G-d is bringing the Body of Messiah together to be 1000`s and millions of watchmen on the walls of Jerusalem, giving the LORD no rest until He establishes and makes Jerusalem a praise in all the earth!! This includes the return of the Jewish people and of course the return of Messiah once we call Him upon as One (ONE FOR ISRAEL!!!, now i understand that meaning!!!) to fulfill the words that are still not yet fulfilled!!! HalleluYAH! Blessed to be sisters in Messiah with you.❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  3. And Jesus still had to go to "the bottoms of the mountains" for us, Gentile of Jew.

    BeantwoordenVerwijderen