6 jun 2023

Bidden met ADHD: Praktische Tips 🙏✨

Wil je graag bidden maar heb je het gevoel dat jouw ADHD je (te) vaak belemmert? In deze blog deel ik een paar praktische tips, die je kunnen helpen. 

Vrouw in gebed, worstelend met afleiding bij artikel over ADHD


HEERE, U doorgrondt en kent mij. U kent mijn zitten en mijn opstaan, U begrijpt van verre mijn gedachten. U onderzoekt mijn gaan en mijn liggen, U bent met al mijn wegen vertrouwd. Als er nog geen woord op mijn tong is, zie HEERE, U weet alles. (Psalm 139)

15 tips bidden met ADHD

  1. 💊 Als je medicijnen neemt, probeer het tijdstip van gebed binnen de werking van de medicijnen te plannen. Een avondgebed tijdens je rebound is niet zo handig.
  2. ✋ Bepaal een vaste tijd van gebed als dat mogelijk is in jouw situatie. Stel de tijd in op je telefoon, zodat je het niet vergeet. 
  3. 🚶‍♀️ Lopend biddend thuis of tijdens een wandeling is een goed idee.
  4. 📴 Verminder externe prikkels: social media uit, deur van je kamer dicht, muziek zacht of helemaal uit. (sommige mensen hebben een 'achtergrondtoon' nodig om zich te kunnen concentreren)
  5. 💻 Kies bijbelleesplan! Het ondersteunt je gebed. Nadeel van bijbelleesplan op computer is wel dat de verleiding om te gaan surfen groot is. Beter idee: bijbels dagboek
  6. 📝 Gebruik een speciaal schrift en schrijf je gebeden op in plaats van stil gebed.
  7. ⏰ Pas je gebed aan qua tijd als je een korte concentratieboog hebt. God weet ervan: Hij kent je door en door. 
  8. 🚰 Zorg voor water en neem na ongeveer vijf minuten een slokje. Ga dan weer verder met je gebed.
  9. 🗒️ Maak een gebedslijst en leg dat neer op een vaste plek, zodat je niet vergeet voor wie je wilde bidden.
  10. 😞Als je voelt dat je te chaotisch voelt om te bidden, gebruik dan de gebedshand. Soms vraagt bidden om een systeem als hulp.
  11. 🗣️ Bespreek je gebedsmoeilijkheden met een goede vriend of vriendin.
  12. 🙌 Ken je grens. Merk je dat je concentratie totaal weg is, stop er dan mee. Vertel het tegen God en zeg Hem dat het je spijt dat het niet lukt. Kies een ander tijdstip die dag en voel je vooral niet schuldig.
  13. 📌 Hang post-its op bepaalde plekken in je huis met een Bijbeltekst of een quote die je aanzet tot een kort gebed buiten de vaste gebedstijd om.
  14. 💁🏻 Is er door stress helemaal geen mogelijkheid om tot rust te komen, maak dan gebruik van korte gebeden zoals: "God, help me."
  15. 🌱 Maak er een gewoonte van om je impulsiviteit, hyperactiviteit of dromerigheid te benoemen in gebed. Bijvoorbeeld 's ochtends. Vraag Hem of Hij je wil helpen om te groeien in acceptatie van jezelf en of je op een goede manier mag ontwikkelen

Vrouw in gebed, worstelend met afleiding bij artikel met gebedstip

In mijn gemeente komen we iedere dinsdagavond bij elkaar om te bidden. Omdat ik weet dat het soms pittig is om zo'n avond vol te houden, zocht ik een paar tips bij elkaar.

7 tips voor bidden met ADHD in gebedskring
  1. Leg kort uit wat ADHD inhoudt en hoe het van invloed kan zijn op je vermogen om in een groep te functioneren, vooral wat betreft de hoeveelheid prikkels en het meebidden met je hart. Benadruk dat dit geen teken van onwil is, maar eerder een uitdaging waar je mee te maken hebt
  2. Vraag om begrip en ondersteuning van de groep, zodat je je op je gemak voelt en beter kunt deelnemen aan het gebed
  3. Geef aan dat het kan zijn dat je eerder naar huis wil, omdat je last hebt van de prikkels
  4. Neem af en toe een mini pauze om even op te laden: gewoon even naar de toilet, rondje lopen in de gang of wat dan ook. 
  5. Overweeg om niet meer bij elke gebedsavond van je gemeente aanwezig te zijn. Geef jezelf toestemming om een keertje over te slaan
  6. Vraag of er na een aantal gebeden een lied gezongen kan worden om de energie te verfrissen en wat afwisseling te bieden.
  7. Als een groepsgebed niet lukt, zoek dan naar andere manieren om samen te bidden die beter bij jou passen. Denk aan één-op-één gebedspartnerschap. Dit biedt een intiemere setting waarin je je beter kunt concentreren.
Wat werkt voor jou?
Er zijn zeker nog meer handige tips die je kunnen helpen bij het bidden met ADHD. Ik ben echt benieuwd naar jouw eigen ervaringen. Wat werkt voor jou? Laat het me weten in de reacties hieronder, want ik wil graag van je leren! ✨🙌🗣️

1 opmerking: