14 okt 2023

WAAR WAS GOD?

 Waar was God tijdens de Holocaust? Waarom zweeg hij? Het is niet altijd makkelijk om met dit soort vragen om te gaan, omdat de echte vraag uiteindelijk verder reikt dan dit geïsoleerde geval waarin een ras of natie tegen een ander strijdt. We hebben het over menselijke aard, die alle volkeren en tijden omvat. In de afgelopen eeuw alleen al zijn er honderden miljoenen mensen gedood.

Het kwaad heeft zijn oorsprong in onze gedachten, beslissingen en daden. God heeft het kwaad in deze wereld niet gekozen, wij hebben dat gedaan, de mensheid. Maar zonder twijfel is de Holocaust het hoogtepunt van het kwaad van de mens. En wat nog meer pijn doet, is het feit dat het ons, het Joodse volk, God's uitverkoren volk, is overkomen.

God heeft de mensheid een vrije wil gegeven. En daarmee komt een enorme verantwoordelijkheid. Omdat onze beslissingen gevolgen hebben en verstrekkende implicaties hebben. Kijk maar om je heen. Alles is gebaseerd op onze keuzes. Van kleine conflicten tot wrede experimenten op mensen en de totale verloedering van menselijk gedrag. De Holocaust is een verschrikkelijk maar perfect voorbeeld van hoe slecht en radicaal het menselijk hart kan worden als de mens de positie inneemt die aan God toebehoort.

Ons volk heeft al duizenden jaren geleden geleden, is vervolgd en geslagen door wrede naties. Het verschil in dit geval is dat tijdens de Holocaust de technologie bestond om deze wreedheden te documenteren. En de les is dat het niet uitmaakt hoe ontwikkeld een menselijke samenleving is, hoe bureaucratisch, verlicht en opgeleid de cultuur is waarin we leven, niets daarvan zal het menselijk hart in toom houden. In elke generatie staan we op het punt te worden vernietigd, maar God ziet alles en herinnert zich alles.

WAAR WAS GOD? TIJDENS DE HOLOCAUST.

Samen met ons volk en toen elk van de 6 miljoen de pijn van zijn eigen tragedie en die van zijn familie droeg, beleefde God de pijn van iedereen samen met hen. En net zoals een vader de pijn van zijn kind voelt, voelt de Schepper de pijn van zijn schepping. En terwijl God de rechtvaardigen onder de naties zal belonen, zal hij ook het kwaad binnen de naties beoordelen vanwege alle misdaden begaan tegen ons volk.

"Dit zegt de Heer van de hemelse legers: Ik ben uiterst jaloers op Jeruzalem en op Sion. En ik ben uiterst boos op de volkeren die ongestoord zijn; want terwijl ik maar een beetje boos was, hebben ze de ramp verder bevorderd." (Zacharia 1:14-15)

"Want zo zegt de Heer van de hemelse legers, nadat zijn glorie mij naar de volkeren heeft gezonden die je geplunderd hebben, want wie je aanraakt, raakt de appel van zijn oog aan. Zie, ik zal mijn hand over hen schudden, en zij zullen een prooi worden voor degenen die hen hebben gediend. Dan zul je weten dat de Heer van de hemelse legers mij heeft gezonden." (Zacharia 2:8-9)

WIJ ZIJN GEEN ROBOTS. EN GOD MAAKT ONZE KEUZES NIET.

Maar hij gebruikt de keuzes die we maken, zelfs de slechte, om goede dingen tot stand te brengen. Zelfs de slachting die antisemitische mensen ons hebben aangedaan, gebruikt God om ons hoop te brengen en ons een thuisland te geven. Niet omdat we heilig of volmaakt zijn, maar omdat God trouw is aan de beloften die hij 2600 jaar geleden heeft gedaan.

"En ik zal de heiligheid van mijn grote naam rechtvaardigen, die onder de volkeren is ontheiligd, en die u onder hen hebt ontheiligd. En de volkeren zullen weten dat ik de Heer ben... Ik zal u uit de volkeren wegnemen en u uit alle landen bijeenbrengen en u in uw eigen land brengen." (Ezechiël 36:23-24)

Er is betekenis niet alleen in ons leven, maar ook in het lijden dat we ervaren en zelfs in onze dood.

De Holocaustoverlevende, Dr. Frankl, een Joodse psychiater, schrijft in zijn boek "De zin van het bestaan" het volgende:

"Als er überhaupt betekenis is in het leven, dan moet er ook betekenis zijn in het lijden. Lijden is een onuitroeibaar onderdeel van het leven, net als lot en dood. Zonder lijden en dood kan het menselijk leven niet compleet zijn. De manier waarop een mens zijn lot en al het lijden dat ermee gepaard gaat aanvaardt, de manier waarop hij zijn kruis op zich neemt, geeft hem ruimschoots de gelegenheid, zelfs onder de moeilijkste omstandigheden, om een diepere betekenis aan zijn leven toe te voegen... Denk niet dat deze overwegingen wereldvreemd zijn en te ver van het echte leven verwijderd zijn. Het is waar dat slechts weinig mensen in staat zijn dergelijke hoge morele normen te bereiken." (Dr. Viktor Frankl, psychiater en Holocaustoverlevende)

De betekenis van het leven is offers brengen voor anderen. Geven van jezelf voor anderen, zelfs als dat lijden en misschien zelfs de dood met zich meebrengt. Net zoals een ouder bereid is alles op te geven voor zijn kinderen. Het is geen toeval dat het woord "geduld" in het Hebreeuws afkomstig is van "lijden". Ook in de dood is er betekenis. Sommigen hebben hun leven gegeven om anderen te redden. We kennen allemaal en kunnen ons helden uit het verleden herinneren die bereid waren zichzelf op te offeren, zelfs tot de dood. Memorial Day voor gevallen Israëlische soldaten is een perfect voorbeeld. Ons volk was als een lam dat ter slachting werd geleid, maar vanwege dit

Geen opmerkingen:

Een reactie posten