10 sep 2017

Hosea's morgenwolk

Uit mijn dagboek:

Vroeg in de ochtend zit ik op mijn plekje in de tuinstoel wat te lezen. Af en toe kijk ik even omhoog naar de zomerlucht. De zon klimt boven de huizen uit. Maar steeds wordt ze even verduisterd door voorttrekkende morgenwolken.

Hosea schreef over een morgenwolk. Maar wat precies?


"Wat zal Ik u aandoen, o Efraïm? Wat zal Ik u aandoen, o Juda? Immers uw liefde is als een morgenwolk, als een dauw die in de vroegte vergaat." Hosea 6:4


God is als een echtgenoot die ontgoocheld is over Zijn bruid die vreemdgaat. Haar reactie op Hem is als een morgenwolk vol glans, snel verdwenen door de warmte van diezelfde zon die haar zo'n briljante glinstering gaf.

ZOALS EEN WOLK

Hosea zegt als het ware tegen Israël: 'Waar is je liefde voor God? Het is verdwenen, zoals een wolk in de ochtend verdwijnt als de zon opkomt. Hoe kan Hij je genezen, als je berouw zo onoprecht is?'

O God, laat mijn liefde tot U niet zijn als een die voorbijtrekkende morgenwolk van Hosea! Genees mij van mijn liefdeloosheid.  Stel me in staat om heilig en hemels te leven. Ik zie op naar U voor hulp. Wees mij genadig, om Jezus wil!


Hoe zou Ik u prijsgeven, Efraïm,
u uitleveren, Israël?
Hoe zou Ik u prijsgeven als Adama,
met u doen als met Zeboïm?
Mijn hart keert zich in Mij om,
al Mijn medelijden is opgewekt.

Hosea 11:8

4 opmerkingen:

  1. Mooie blog! En wat een waarschuwing he!
    Liefs Carlien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. The cloud imagery makes this seem so light and airy...but it is a very serious message.


    BeantwoordenVerwijderen
  3. More Love to Thee, O Christ


    Author: Elizabeth P. Prentiss, 1818-1878
    Music: William H. Doane, 1832-1915
    Tune: MORE LOVE TO THEE, Meter: 64.64.66.44
    1. More love to thee, O Christ, more love to thee!
    Hear thou the prayer I make on bended knee.
    This is my earnest plea: More love, O Christ, to thee;
    more love to thee, more love to thee!

    2. Once earthly joy I craved, sought peace and rest;
    now thee alone I seek, give what is best.
    This all my prayer shall be: More love, O Christ, to thee;
    more love to thee, more love to thee!

    3. Let sorrow do its work, come grief and pain;
    sweet are thy messengers, sweet their refrain,
    when they can sing with me: More love, O Christ, to thee;
    more love to thee, more love to thee!

    4. Then shall my latest breath whisper thy praise;
    this be the parting cry my heart shall raise;
    this still its prayer shall be: More love, O Christ, to thee;
    more love to thee, more love to thee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Post 2...My heart's cry is to love God more.

    BeantwoordenVerwijderen