11 jul 2022

Had Paulus ongelijk over de wet?

Door: ONE FOR ISRAEL (MESSIANIC JEWS IN ISRAEL)


TORAH-GEDEELTE VOOR WEEK 39: NUMERI 19:1 – 22:1

חֻקַּת

CHOEKAT (VERORDENING VAN)

Zat Paulus verkeerd met betrekking tot de wet? Voor het begrijpen van wat Paulus schrijft is zijn kijk op Mozaïsche verbond met zijn geboden van groot belang. Terwijl hij vaststelt dat de wet heilig, rechtvaardig en goed is, betuigt hij ook dat de wet toorn en dood brengt. Hoe dan?

  • In Romeinen 7:11 schrijft hij: "Want de zonde heeft door het gebod een aanleiding gevonden en mij misleid en daardoor gedood" 
  • In Romeinen 4:15 “De wet brengt immers toorn teweeg, want waar geen wet is, is ook geen overtreding.” 

Hoe komt hij erbij?
Bovendien blijkt uit Romeinen 10 en Galaten 3 dat hij een leven van geloof en een leven van werken onder de Mozaïsche wet als twee tegengestelde principes beschouwt. Hij schrijft zelfs in Galaten 3:12 dat “de wet niet uit geloof is”. Hoe kwam Paulus, een Hebreeër uit de Hebreeën en naar de wet een Farizeeër tot zulke conclusies? Het antwoord is simpel en verrassend: Paulus kwam tot deze conclusies door het verhaal van het geven van de wet te lezen in zijn grotere verhalende context. Dat gaan we zien in de Torah portie van deze week. Paulus’ theologie over de wet komt van Mozes!


Het doel van Sinaï was geloof!
Roep de reactie van Israël op Gods grote wonder bij de Rode Zee terug in je herinnering, voordat de wet werd gegeven. In Exodus 14:31 lezen we: "Toen zag Israël de machtige hand die de HEERE tegen de Egyptenaren gekeerd had, en het volk vreesde de HEERE en geloofde in de HEERE en in Mozes, Zijn dienaar." Israël verliet Egypte in geloof. In de tijd daarna begint Israël echter klagen en dat gaat door tot aan de berg Sinaï. Na een aantal moeilijke weken in de woestijn, komt Israël bij de berg Sinaï om God te ontmoeten. En in Exodus 19:9 legt God het doel uit van Zijn ontzagwekkend verschijning aan Mozes op de bergtop, voor de ogen van het hele volk: opdat Israël voor eeuwig zou geloven. Het doel van de Sinaï was geloof!

Voor de Sinaï en na de Sinaï
In Numeri 10:11 leren we dat Israël bijna een jaar bij de berg Sinaï doorbracht. EEN JAAR! Heeft hun Sinaï-ervaring hen veranderd? Verlaten ze de Sinaï met meer geloof en meer gehoorzaamheid? Helaas, als je hun reis in de woestijn naar de berg Sinaï in Exodus 15 – 18 vergelijkt met hun reis in de woestijn weg van de berg Sinaï in Numeri 11 – 21, merk je dat Israël exact dezelfde zonden begaat. Ze klagen nog steeds hun ontevredenheid uit. Maar hier is het opmerkelijke. Voordat de wet werd gegeven, zag God de zonden van Israël over het hoofd. Zodra Israël echter de wet heeft ontvangen, werden ​​dezelfde exacte zonden met de dood bestraft. In feite worden duizenden Israëlieten ter dood gebracht zodra de wet gegeven werd.


Omdat ze niet geloofden
Hoe zit het met het geloof van Israël na de berg Sinaï? Heeft Israëls tijd op de Sinaï het gestelde doel behaald? Gelooft Israël voor eeuwig? Tragisch genoeg leert de Thora dat Israël, Mozes en Aäron, ondanks dat ze een jaar bij de berg Sinaï hadden doorgebracht, het beloofde land niet konden binnengaan. Waarom niet? Omdat ze niet geloofden.

  • In Numeri 14:11 vraagt ​​God: "Hoelang zal dit volk Mij nog verwerpen? En hoelang zullen zij niet in Mij geloven, ondanks al de tekenen die Ik in het midden van hen gedaan heb?"
  • In Numeri 20:12 zegt de Heer tegen Mozes en Aäron: "Omdat jullie niet in Mij geloofd hebben, en Mij voor de ogen van de Israëlieten niet geheiligd hebben, zult u deze gemeente niet in het land brengen dat Ik hun gegeven heb."

Geen geloof door de wet

Kortom, de Torah leert ons dat Israëls ervaring op de berg Sinaï geen geloof voortbracht. In plaats daarvan resulteert het geven van de wet in toorn en dood. Onze korte studie van de Torah portie van deze week in het licht van zijn grotere context laat zien dat Paulus' begrip van de wet in feite heel Mozaïsch is!


Origineel: Chukat (Numbers 19:1-22:1)
Vertaald door: Aritha Vermeulen

Five Alive offers a textual sensitive Messiah-centered reflection on the weekly Torah from an Israeli Messianic perspective.
----------------------------------------------------------------------------------------------------

ONE FOR ISRAEL (MESSIANIC JEWS IN ISRAEL)
Wij zijn een Israëlische bediening die is samengesteld uit Joodse en Arabische volgelingen van Yeshua (Jezus) die samen Israël tot zegen willen zijn door het evangelie online te delen, en de nieuwe generatie wedergeboren gelovigen les geeft op ons enige Hebreeuws sprekende Bible College in Israël. Ook helpen wij overlevenden van de holocaust door humanitaire hulp te verlenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten