10 jan 2024

2 boeken voor grijze dagen: troost en inspiratie

Sommige boeken zouden vertaald worden en dit is er eentje van: "Home. How heaven and the new earth satisfy our deepest longing". [1] Ik las het toen ik in het huis van mijn zus was. Die week hield ik mijn dagboek trouw bij en vandaag las ik het terug. 
 
Het bijhouden van een dagboek is belangrijk, maar de reden waarom ik schrijf, is omdat ik mijn eigen teksten kan lezen nadat er vele maanden zijn verstreken. Ik kan terugblikken op mijn leven, mijn handelingen, mijn gedrag, mijn herinneringen en ook het gedrag van anderen om me heen. ~ N. Prudhomme

👇 Mijn dagboekstukje staat onder foto

How Heaven and the New Earth Satisfy Our Deepest Longings, Elyse Fitzpatrick

Uit mijn dagboek
31 juli 2023

Ik heb de laatste tijd sombere gedachten, die ik overigens recht kan zetten. Ik dacht dat ik er hier geen last van zou hebben: andere omgeving maar helaas: ook hier. Ik zie een foto van pa en ma aan de muur. De foto van een andere moeder en een portret mijn neefje die maar 6 werd en ik voel me verdrietig. Het golft over me heen. Ik zie geen mooiigeheid meer. 

Nog meer dingen overspoelen me. Moeder-schaamte, moederschuld. Maar ik doe gewoon mijn ding en pak het boekje van Elyze F. en lees over "you are made for another world"

Bemoediging
Ik heb één volledig citaat opgeschreven en die deel ik onder dit plaatje. Het bemoedigde me omdat ik zo verdrietig was om al die "verloren" levens. Soms heb ik daar echt last van: de gedachte dat alles zo fragiel is en een keer ophoudt. Dat het zo voorbij kan zijn. Dan kan je nooit meer meer even knuffelen, iets vragen, of...

How Heaven and the New Earth Satisfy Our Deepest Longings, Elyse Fitzpatrick

💓 Citaat Elyse Fitzpatrick
Let's allow Jesus' counsel to sink into our hopeless hearts, take root, and grow into full faith. Let not your hearts be troubled (John 14:27). Whoever believes in me, though he die, yet shall he live (John 11:25). When someone comes back from the dead, his words are trustworthy. He's strong enough to do something that no one else has been able to do. He knows what he's talking about. Of course, Lazarus was raised from the dead, but he eventually died again. Only Jesus' resurrection was an eternal resurrection. He continues to live as the incarnate God-Man today. We can trust Him. Our plans may fall apart... we may not see everything (or anything!) he's promised in this life, but we do know who he is and what he's done. So we shouldn't be troubled by what's happening around us. Yes, things do look dark, but joy comes in the morning, at dawn, when we're looking for him in the tomb, he's opening up the New Earth for us.
* vertaling onderaan in de blog


Wanneer schijnen de beloften het meest helder?

Vind je ook niet dat de beloftes van God het meest helder schijnen op donkere dagen? Een herinnering dat er altijd hoop is, zelfs als ik dat niet voel. Dat had ik ook met het tweede boek dat ik wil delen. Daar las ik een mooie meditatie uit op een bankje, in een eenzaam veld bij het water.
 
Liefde tot het einde, Susannah Spurgeon


Uit mijn dagboek
28 december
De fiets gepakt en langs het kanaal gereden. Wat een wind. Als je die in je rug hebt, dan vlieg je. Ergens halverwege zette ik mijn fiets bij een hek en glipte het weiland in, het klompenpad op en ploeterend door de modder voelde ik mijn hoofd leger en leger worden. Ik zag een enorme haas door het gras rennen en iets verderop speelden twee konijnen. Wow, en zag ik een koekoeksbloem. Bij de Veense eiken ging ik even op een bankje zitten en pakte het boek van Susannah Spurgeon uit mijn tas. Ik las mijn hoofd vol goede gedachten over God. Gewoon alleen die tekst al: zal NIET wankelen.

💓 Citaat: Susannah Spurgeon:

Jesaja 54:10 Want al zouden bergen wijken en heuvels wankelen, Mijn goedertierenheid zal van u niet wijken en het verbond van Mijn vrede zal niet wankelen, zegt de HEERE, uw Ontfermer.

O, mijn liefhebbende Heer, laat de steun en troost van dit ‘zal niet’ diep doordringen in mijn ziel. Geef mij kracht om elke moeilijkheid aan te kunnen, elk kwaad te weerstaan en elke beproeving te dragen. Of maak dit ‘zal niet’ voor mij tot een veilige rustplaats en toevlucht, waar ik beschut mag zijn tegen alle verontrustende veranderingen in de wereld om mij heen. Vrienden kunnen mij in de steek laten en de tijden kunnen veranderen,  ouderdom komt dichterbij, fysieke zwakheden vermeerderen, en het lichaam en de geest verzwakken. Zelfs als mijn voeten het koude water van de rivier van de dood beroeren, zal Uw belofte standhouden.

🙌🏼 Uw goedertierenheid (liefdevolle vriendelijkheid) zal in eeuwigheid niet van mij wijken, zij zal me bij U in de heerlijkheid brengen. 
Liefde tot het einde, Susannah Spurgeon

Nu zit ik het achter mijn bureau en leg beide stukjes vast. Ik dank mijn liefdevolle Vader voor de moedgevingen onderweg en vraag of ik het beter vast mag houden allemaal want dat vind ik moeilijk op grijze dagen. Daarom schrijf ik deze blog. 

Les voor Vandaag
Als ik Hem prijs voor wat Hij in het verleden deed, helpt me dat om God te vertrouwen voor de toekomst. Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid (Hebreeën 13:8)

📖✨ Welk bijzondere stukje uit een boek heeft jou geraakt of geïnspireerd 

~~<><><><>~~

[1] How Heaven and the New Earth Satisfy Our Deepest Longings, Elyse Fitzpatrick
[2] Liefde tot het einde, Susannah Spurgeon

* Vrije vertaling: Laten we Jezus' woorden toelaten om diep in onze hopeloze harten door te dringen, wortel te schieten en uit te groeien tot volledig geloof. Laat jullie hart niet verontrust zijn (Johannes 14:27). Wie in Mij gelooft, zal leven, zelfs al is hij gestorven (Johannes 11:25). Wanneer iemand terugkeert uit de dood, zijn Zijn woorden betrouwbaar. Hij is sterk genoeg om iets te doen dat niemand anders heeft kunnen doen. Hij weet waarover Hij spreekt. Lazarus werd uit de dood opgewekt, maar hij stierf uiteindelijk opnieuw. Alleen Jezus' opstanding was een eeuwige opstanding. Hij leeft vandaag nog steeds als de belichaamde God-Man. We kunnen op Hem vertrouwen. Onze plannen kunnen dan in duigen vallen, we zien misschien niet alles (of we zien helemaal niets!) van wat Hij in dit leven heeft beloofd, maar we weten wel wie Hij is en wat Hij heeft gedaan. Laten we ons daarom niet te veel zorgen maken over wat er om ons heen gebeurt. Ja, dingen lijken misschien donker, maar vreugde komt in de morgen, bij het aanbreken van de dag. 

--- 

🙋 Dit schreef ik eerder in januari

7 opmerkingen:

  1. Prachtig boekje van Susannah Spurgeon! 💖

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie, eerlijke blog! Ik heb ook zeker een mooi stukje gelezen van de week, ik ga het in mijn volgende blog delen! En ik vind het zo knap van je dat je elke dag maar weer zo lang naar buiten gaat, echt supergoed!! Je bent een voorbeeld!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het helpt echt voor mijn winterdip. Petje af voor jouw "duik" in koud water. Brrr.... Bedankt weer voor je reaktie 💖

      Verwijderen
  3. De Bijbel is mijn houvast, mijn vaste grond. Ik zeg weleens, zonder de Psalmen had ik er misschien niet meer geweest. Psalm 91 heeft mijn leven een paar keer gered. Mijn oplossing voor de winterdip is een verblijf in Portugal, meestal de maand februari :) Als we dan terugkomen begint de lente te kriebelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk, even naar de zon Marja! Ik ben benieuw naar jouw ervaring met psalm 91 en zal eens zoeken op je blog

      Verwijderen
  4. I love the words "Christ Jesus our hope" as a reminder that all our future is Him.

    BeantwoordenVerwijderen