28 mrt 2019

DEZE GOD IS ONZE GOD (1)

Het is alweer twee weken geleden dat mijn vader overleden is. Hij is er echt niet meer. Niet hier, aan deze kant van het graf. 

Er is één blog waar hij persoonlijk op gereageerd heeft, omdat het bericht hem raakte. Dat is het, zei hij, wie Jezus heeft die heeft genoeg! 


Uit mijn dagboek
Ik reed vandaag over een rustige weg door het platteland. Aan mijn rechterhand zag ik allemaal bomen in bloei, langs de slootkant. Ze hadden roze bloemetjes. Maar links zag ik donkere boomstammen. Er liepen wat mannen rond en stond er een hoogwerker bij. Ze snoeiden de kale bomen. Stapels takken lagen er op de grond.

Zo is het ook in mijn leven, dacht ik. Ieder krijgt zijn eigen seizoen. De één groeit en bloeit voor God. De ander wordt flink gesnoeid en ondergaat een pijnlijk proces van loslaten. Maar in dit alles kunnen de bloeier en gesnoeide elkaar tot steun zijn.

Voor alles is er een vastgestelde tijd, en er is een tijd voor elk voornemen onder de hemel. Er is een tijd om geboren te worden en een tijd om te sterven; een tijd om te planten en een tijd om het geplante uit te trekken … een tijd om te huilen en een tijd om te lachen, een tijd om rouw te bedrijven en een tijd om te huppelen.

Want deze God...
Mijn vader koos van te voren een bemoedigende tekst voor zijn rouwkaart: Want deze God is onze God, eeuwiglijk en altoos (Psalm 48:15a).

Ik schuil bij deze God. Hij is Degene die blijft als anderen weggaan. Hij is gisteren en heden dezelfde. Tot in eeuwigheid. Ik las vanmorgen een stukje dat ik er mooi bij vind passen:

Deze God is onze God. Hij zal onze Gids zijn, zelfs tot de dood; de Heere houdt ons bij de rechterhand en Hij leidt ons door Zijn raad: Christus, de grote Herder van de kudde, als het tegenbeeld van David; voedt ons en Hij alleen leidt onze voeten in de wegen van vrede, leven en redding. Deze Gids is een eeuwige Gids; "zelfs tot de dood", of "in de dood", of "boven de dood". Hij leidt niet alleen tot de rand van de "doodsjordaan", maar gaat mee door de diepe wateren, en Hij verlaat ons niet voordat Hij ons veilig aan de oevers van de eeuwigheid heeft gebracht. God is altijd de Gids voor degenen die oprecht in Hem geloven en Hij zal dat altijd blijven. (Vrij naar John Gill)

Pijn en troost
Ik ben verdrietig. Maar het troost me dat God bij mijn vader was in de laatste momenten. Kostbaar is in de ogen van de HEERE de dood van Zijn gunstelingen, staat er in Psalm 116. Ik geloof dat omdat Hij het zegt en ik aanbid deze God (onze God), die het onmogelijk mogelijk gemaakt heeft, door onze  Heere Jezus Christus. 


Gebed: Heere Jezus, geef dat wij in al onze tegenspoeden ons geloof als iets kostbaars mogen bezitten, en dat wij net als U meer dan overwinnaars mogen zijn. (C.H. Spurgeon)

16 opmerkingen:

  1. Herkenbaar. Verdrietig maar er vrede mee hebben en mogen weten waar jouw vader nu is (van mijn ouders mag ik het ook weten) Mijn vader is 2 dec jl overleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dear Aritha...this is a hard time but friend I know you do take comfort in the knowledge that "to be absent from the body is to be present with the Lord." What will be so amazing is when it comes our time to go home we will once again be reunited with those we lost in this life. Your father may not be here now but he is certainly not gone forever. Take care sweet friend. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel veel sterkte met het verlies van je vader.
    Wat een mooi gebed deel je op het einde, Amen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vergeten erbij te zetten, het is een gebed van C.H. Spurgeon. Ga ik gelijk doen.

      Verwijderen
  4. Met oprecht meeleven wil ik je condoleren met het verlies van je vader. Dat je vaste geloof je tot troost en steun mag zijn in deze moeilijke tijd van verwerking. In hartelijke verbondenheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prayers that God will comfort and hold you close. Many hugs are coming across the Atlantic ocean to you.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hugs to you Aritha!! Agreeing with the prayers for comfort for you, and these hugs from across the oceans join the others !! I love the blossoms pictures, and the hope that they speak of, the hope in our Resurrected Jesus!! He is the Resurrection and the Life, He lives in you, takes great delight in you in every season!! May you receive His peace that goes beyond all understanding,resting in His love!!❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel Aritha, vooral de zin: Maar in dit alles kunnen de bloeier en gesnoeide elkaar tot steun zijn, raakt me. Ik bid voor jou in je verdriet en het gemis van je vader. Dat je Gods liefdevolle Vaderarmen om je heen mag ervaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een vader verliezen is erg, maar God geeft troost aan Zijn kinderen.
    Mooi gebed van Spurgeon.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel veel sterkte. De dood is iets, hoewel ik geloof, toch iets waarvoor ik bang van kan worden. Maar bij het horen of zien van het vertrouwen-vol sterven van gelovigen, is bemoedigend om niet alleen op een dag zó deze wereld te verlaten, maar ook om te leven zoals zij dat als voorbeeld gedaan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ontroerend. Heel veel sterkte! God is voor ons een veilige schuilplaats en betrouwbare hulp in nood. (Naar ps 46)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. I lost my Dad in 1988 and my Mom in 1905. Both were devoted Christians. I recognize all you are saying to be true. We serve a wonderful God!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Veel sterkte bij het missen van je vader.
    Dat je troost mag vinden in je geloof.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Praying for the Lord's sweet comfort for you, my dear friend, with lots of love being sent your way.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat verdrietig! Heel veel sterkte! En mooi dat je ook troost en bemoediging ervaart!

    BeantwoordenVerwijderen